i am a glowing shiny
rocket
returning home
as i enter the atmosphere
i burn off layer by
layer
U posljednjih godinu dana me
zapravo vrlo intrigira kako emocionalni krahovi (male apokalipse) utječu na
ljudsku kreativnost i potrebu da se stvori nešto opipljivo i da na (in)direktan
način otvore svoju intimu drugima pomoću svojeg (umjetničkog) djela. Slušam
trenutno novi album Björk i ponovno ushićeno uviđam u kojoj mjeri se takvi
oblici djelovanja često pojavljuju u umjetničkom kontekstu (do prije godinu
dana ih možda nisam toliko primijećivao ili sam ih jednostavno ignorirao).
Jednom mi je jedan poznanik rekao kako možemo stvoriti nešto novo tek nakon što
nastupi opća destrukcija i samouništenje, a sada ponovno vidim da je bio u
pravu.
Vulnicura je divna dakle, upravo
zbog toga što se Björk odlučila na onaj najteži korak, a to je dokumentiranje
svoje boli kroz glazbu (i poeziju), u kojoj kroz introspekciju istražuje svoje intruzivne
uskovitlane emocije, ne bi li na taj način ubrzala proces koji se događa nakon
gubitka (smrti) voljene osobe. Ponovno proživljavanje svih tih emocija, od
gubitka osobe, do zasigurno najužasnijeg gubitka nade i vlastitog prisiljavanja
na isušivanje ljubavi (usporedio bih to s autosilovanjem), pa sve do
pozitivnijeg dijela u kojem se već nazire novi početak, vjerojatno je jedan od najgorih
procesa s kojim se pojedinac može
suočiti (gubitak voljene osobe je jednak gubitku člana uže obitelji). U
trenutku kada se shvaća da ljubav koja se osjećala nije bila uzajamna, na
površinu izlaze svi strahovi i sve prijašnje boli u neprekidnim koncentričnim valovima.
Ono što me najviše privuklo jest sam
koncept i podijeljenost glazbe i tekstova na faze (apokalipsa - agonija i krah/postapokalipsa
- lažne nade i isušivanje emocija/neumitna regeneracija), koje u suštini mogu
povezati sa konceptom svojih triju novela (tristan/parsifal/esencija), i koje
sam odavno zamislio upravo na taj način sasvim slučajno i intuitivno jer su
svojevrsna terapija kroz koju i sam želim doći do konačne spoznaje, kao i
regeneracije. Mislio sam da će biti lakše, ali iskreno nije bilo ni blizu toga.
Htio sam što prije dovršiti prvu
novelu kako bih ostavio taj dio života iza sebe, ali procesi koji se događaju u
našim umovima nikada nisu pratili naše želje. Našao sam se u nekom
vremensko-prostornom međuprostoru, svojevrsnom čistilištu, u kojem nije nimalo
bilo ugodno živjeti sa samim sobom. Tada sam i to odlučio zabilježiti/utvrditi,
te sam započeo s pisanjem Parsifala, smještenog u fitivno vrijeme nedefiniranog
postapokaliptičnog doba u kojem se ne događa ništa posebno već lik životari i
propitkuje svoju ličnost, svoj život i suočava se s konstantom dosade, bezličnosti
i nemogućnosti da osjeća (iako je Zagreb kao mjesto radnje vizualno divno
predstavljen, zaustavljen u nekom idiličnom ljetnom jutru). Što će se dogoditi
s emocionalnim životom glavnog lika još ne znam, s obzirom da ne znam ni što će
se dogoditi s mojim, ali svakako pomaže u istraživanju i propitkivanju. U
Esenciji, posljednjoj noveli o apokalipsi i Janu, pokušat ću se vratiti u
djetinjstvo i rekreirati to bezbrižno doba, od utapanja u Kaštel Kambelovcu sve
do trenutka kada počinje radnja Tristana odnosno, prvog Krakova. Polako već
pripremam stare fotografije, glazbu, filmove i knjige koje sam čitao u to
vrijeme. Nekako mi se čini da ću, ako ponovno proživim to razdoblje kroz
pisanje, doći do kraja regeneracije. Možda sam u krivu, ali svakako vrijedi
pokušati. Moram naučiti kakva sam osoba bio prije ovog koncepta prvih dviju
novela, kako bih mogao vidjeti kakva osoba želim biti nakon Esencije.
I mogu reći da se zaista osjećam mnogo bolje nakon razgovora sa psihologom, iako sam u početku, odmah po izlasku na trg iz zgrade, mislio da sam napravio pogrešku jer je izvukao na površinu sve mrtvace iz prošlosti, ali već dva dana kasnije je mnogo toga bilo jasnije. Možda sam samo trebao nekom neznancu izbaciti sve iz sebe kako bih došao do nekih zaključaka. O većini stvari sam dobro razmislio, međutim, ostaje još ono jedno pitanje koje mi je postavio: što osjećam. Još uvijek ne znam.
I tako. Oduran je tjedan/nedjelja, sivo, dosadno, bezlično i samo slušam kako ljudi padaju pokošeni gripom.
Na Sljemenu je snijeg, nazire se kroz izmaglicu, automobili se spuštaju Ksaverskom prekriveni bijelim. Još je uvijek Januar, hladan i bezosjećajan poput kamena. Slušam glazbu, pušim i pijem kavu. Lijepo je na neki način.
Mali radijator grije.
Nema komentara:
Objavi komentar